Vinnare av Urhunden 2024!
På Urhundens prisutdelning på Ystad Seriefestival tilldelades Ulla Donner priset för bästa originalsvenska seriebok för sin bok “Den naturliga komedin” och Ulli Lust tilldelades priset för bästa översatta seriebok för sin bok “Hur jag försökte bli en god människa”.
Vinnarna valdes ut av Urhundens jury och i år tilldelades vinnaren av bästa originalsvenska seriebok även en prissumma på 25 000 kr tack vare stöd och bidrag från Albumförlaget, Ades Media, Apart förlag, Cobolt, Egmont, Galago, Kaunitz-Olsson, och Lystring
Vinnare av 2023 års bästa originalsvenska seriebok
2024 års Urhundenplakett för 2023 års bästa originalsvenska seriebok går till “Den naturliga komedin” av Ulla Donner (Galago och Schildts & Söderströms)
Juryns motivering:
“Den naturliga komedin” av Ulla Donner är en allegorisk berättelse om hur vi som människor beter oss i sociala medier och i samhället, men här är det svampar och träd i skogen som står för berättandet. Det är tyvärr människan som är boven i dramat, som berövar skogen dess liv. Naturen jobbar på, år efter år så gott den kan.
Bildspråket har tydliga kontraster i den snäva färgpaletten där bara svart, blått och gult får plats i vad som känns som linoleumtryck. Det blandas med den känslofyllda resan genom skogen, sedda ur en svamp och ett lövs synvinkel. Text och dialog knyter an till klassiska verk i samklang med samtida uttryck.
Den naturliga komedin innehåller många olika komponenter av nytt och gammalt som gör att vi både känner oss hemma och upplever något nytt. Varje liten del gör sitt, precis som i naturen.”
Finlandssvenska Ulla Donner är en av Finlands mest ansedda serieskapare idag. Hon är född 1988 och har studerat grafisk design på Aalto-universitetet i Helsingfors. Hon är verksam som illustratör och serieskapare. 2017 kom hon ut med sin första serieroman, “Spleenish”, för vilken hon året efter fick Finlands svenska författareförenings debutantstipendium 2018. Hennes andra serieroman “Skiten” kom 2019 och förärades Serie-Finlandiapriset på seriefestivalen i Tammerfors 2020. “Den naturliga komedin” är hennes tredje serieroman.
“Den gudomliga komedin” är historien om ett björklöv som kommit ur kurs om hösten. En svamp försöker hjälpa det att hitta rätt. Färden, som inspirerats av Dantes Gudomliga komedi, för dem genom ett landskap skövlat av människan.
Vinnare av 2023 års bästa översatta seriebok
2024 års Urhundenplakett för 2023 års bästa till svenska översatta seriebok går till “Hur jag försökte bli en god människa” av Ulli Lust (Österrike) (Lystring), översättare Sara Eriksson.
Juryns motivering:
“Hur jag försökte bli en god människa” av Ulli Lust är en berättelse om goda föresatser och principer som blir svåra att hålla, med utmanande bildspråk och en komplex självframställning. Med självutlämnande och skicklig blick på sitt yngre jag, berättar serietecknaren Ulli Lust om tiden när hon levde i förhållande med två män. En betydligt äldre skådespelare, där det sexuella mellan dem slocknat, och en nigeriansk man utan uppehållstillstånd, där förhållandet fylls av erotisk äventyrlighet. Men vad som börjar som passion tippar över i labil svartsjuka och våld. En påträngande underton är också de sporadiska mötena med Ullis unga son, som uppfostras av hennes föräldrar.
Personliga erfarenheter knyts till större teman om kärlek, sexualitet och samhälleliga förväntningar och hinder. Skillnader i ålder, etnicitet, legalitet och förväntningar på förhållanden komplicerar det som verkar rätt och riktigt. Den utlämnande skildringen upprör, öppnar frågor och låter sig inte passa in i klassiska narrativ om romantik och svartsjuka.”
Ulli Lust är född 1967 i Wien, där hon påbörjade en illustrationsutbildning. Efter att ha arbetat bland annat som barnboksillustratör, flyttade hon till Berlin, där hon fortfarande bor. I Berlin studerade hon grafisk design och blev serieskapare på allvar. 2001-2005 ingick hon i konstnärsgruppen Monogatari, och efter dess upplösning startade hon webbförlaget Electrocomics, som gett ut många serieskapare från olika länder. 2009 kom hon ut med den uppmärksammade självbiografiska serieromanen “Idag är sista dagen på resten av ditt liv” (“Heute ist der letzte Tag vom Rest deines Lebens”), som fick ett flertal priser, bland annat Urhunden 2013. Sedan 2013 undervisar hon även i serier på högskolan i Hannover.
“Hur jag försökte bli en god människa” (“Wie ich versuchte, ein guter Mensch zu sein”) kom ut på tyska 2017 och är en uppföljare till “Hur jag försökte bli en god människa”, en självutlämnande skildring av hennes ungdomsår i Wien och relationen till två män.
Varning för Urhunden -prisutdelning på Ystad Seriefestival
Datum: Lördag 7/9
Tid: 16.00-16.30
Plats: Surbrunnsvägen 24, 271 40, YSTAD
Urhunden är äntligen tillbaka och vi slår på stort med prisutdelning på Ystad Seriefestival! Två pris kommer delas ut, ett för föregående års bästa originalsvenska seriebok och ett för föregående års bästa översatta seriebok. Vinnarna väljs av Urhundens jury och i år delas även en prissumma på 25 000 kr ut till vinnaren av bästa originalsvenska seriebok tack vare stöd och bidrag från Apart förlag, Albumförlaget, Ades Media, Lystring, Galago, Kaunitz-Olsson, Cobolt och Egmont.
På scen för att dela ut priset finns serietecknaren Joakim Pirinen, Seriefrämjandets ordförande Miku Maria Gustavsson samt Bitte Andersson och Ola Hammarlund.
NOMINERADE TILL BÄSTA ORIGIANLSVENSKA SERIEBOK
Fattigt skryt av Cecilia Vårhed (Galago)
Jag älskar Astrid Lindgren av Elin Lucassi (Galago)
Killen på länsbussen av Dennis Eriksson (Sanatorium förlag)
Den naturliga komedin av Ulla Donner (Schildts & Söderströms och Galago)
Världens sämsta syster av Elin Lindell (Alfabeta)
NOMINERADE TILL BÄSTA ÖVERSATTA SERIEBOK
Fallet av Mikael Ross (Galago)
Hur jag försökte bli en god människa av Ulli Lust (Lystring)
Maskrosdalen – ett extraordinärt Lucky Luke-äventyr av Ralf König (Cobolt)
Persepolis av Marjane Satrapi (Galago)
Pittsburgh av Frank Santoro (Lystring)
JURYN
Robert Aman, seriehistoriker, Linköping
Elias Ericsson, serieskapare, Göteborg
Gabriella Gomez, bokhandlare, Stockholm
Yvette Gustafsson, serieskapare, Göteborg
Simon Wigzell, seriebloggare, Stockholm
Nominerad till Urhunden 2024: Elin Lindell
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok har vi nu kommit till Elin Lindell, som hyllas för sin seriebok Världens sämsta syster.
Intervju: Bitte Andersson
Vad handlar din bok om?
– Den handlar om Dani, eller Danica, döpt efter färjan som mamman tog till Danmark för att inseminera sig. Dani drömmer och tjatar om ett ”riktigt” syskon, men hamnar istället i en ofrivillig bonusfamilj. Samtidigt funderar hon mycket på om hon kan ha biologiska halvsyskon med samma danska donator, någonstans Kanske till och med i hennes egen klass?
Beskriv din kreativa process!
– Jag våndas och prokrastinerar jättelänge, sedan sätter jag igång, får fart, har jättekul, tappar farten igen, våndas, prokrastinerar bort en månad eller ett år, tills jag äntligen får fart igen och slutför boken.
Vad vill du med din bok?
– Göra en bra och rolig bildberättelse för alla (från cirka 9 till 99 år). Men också skildra min stad Göteborg i bild och berätta ur ett perspektiv som nu är väldigt vanligt men sällan skildrat i bokform: donatorbarnets.
Nominerad till Urhunden 2024: Ulla Donner
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok har vi nu kommit till Ulla Donner, som hyllas för sin seriebok Den naturliga komedin.
Intervju: Bitte Andersson
Vad handlar din bok om?
– Temat för min bok är bland annat miljöförstöring och människans relation till naturen, men den handlar om ett självgott björklöv och en hjärtekrossad svamp på irrfärd genom olika skogslandskap.
Beskriv din kreativa process!
– Först jobbar jag fram ett manus. Jag känner mig briljant. Sen börjar jag rita och då måste hela manuset skrivas om. Sen skäms jag och känner mig dålig.
Vad vill du med din bok?
– Med min bok, och med serietecknande överlag, vill jag ge utlopp för egna känslor av oro, eller ilska, eller sorg, och dela dem med andra. Jag vill också roa och få folk att skratta.
Nominerad till Urhunden 2024: Frank Santoro
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa till svenska översatta seriebok har vi nu kommit till Frank Santoro, som hyllas för sin seriebok Pittsburgh i översättning av Johan Andreasson. (Texten är på engelska.)
Intervju: Bitte Andersson
What is your book about?
– My father was in Vietnam while my mother was still in high school. Pittsburgh the steeltown was booming in 1968. The industry then collapsed and so did our family. The new industry is the hospitals to take care of all the old workers. My parents divorced and both found new work in the hospitals. But they don’t speak to each other anymore. That was okay because I’d moved away to California. But when I moved back home just ”hopping fences” between them grew very frustrating. So my book is about my family in this specific region – however my story is not unique really. This book is about the decline of the Industrial USA and how that is mirrored in traditional family structures also ”rusting out”.
Describe your creative process!
– When I am making a book I work on the left and right side together and compose one spread a day and prop it up like a painting – the two together and run lines of dialogue in my head – then I make notes about where the scene can or should go – it’s like paper dolls and I move the characters around their paper dollhouse – generally a scene is then cut up and shuffled and many scenes are removed – I do not write a script but draw and write together as one thought or a collage of layers – memories – scenes – honed into tell-able stories – so many people left out – sidebars – historical context – all that is searchable now online – I just told the story like we tell these stories to each other in a regional dialect – my drawing is a short hand really – plein air studies – refined only in the studio for flow and readablity. I am not intrrested in memoir per se. It is a collision of the visual and the aural – the music of the drawings and the read as words cadence of meaning – and the personal connection to the material – the tightrope of oversharing and withholding.
– I have a very specific structure which I have applied to the two-page spread. I think time signatures and how those relate to the eighths and sixteenths of sewn books signatures. It’s too linguistically complicated to go into here, however, it’s all over orchestrated to seem spontaneous.
What do you want to achieve with this book?
– My parents are still alive, however, I missed them being in the same room together talking to each other and to me. That will never happen again, so I thought that I could conjure them being together with little stories. I actually never thought that these stories would get published and it’s been a surprise to share these very personal scribblings. It worked. I made them immortal. I put them together in a book thats on a shelf in many homes and libraries. I’m very happy about that. So I achieved something I didnt expect to achieve – not a cathartic release but more a coming home warmth of feeling towards them and our city which was not so large in my heart at times.
Nominerad till Urhunden 2024: Dennis Eriksson
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok har vi nu kommit till Dennis Eriksson, som hyllas för sin seriebok Yngve Öman: Killen på länsbussen.
Intervju: Bitte Andersson
Vad handlar din bok om?
– Vardagliga relationer och tafatt polisarbete i Norrbotten, sommaren 1990. En okänd yngling kliver av en länsbuss i residensstaden.
Beskriv din kreativa process!
– Först skriver jag en synopsis, sedan ritar jag olika scener, huller om buller, pusslar samman. Dialogen kommer sist. I och med att mitt jobb som kommersiell illustratör slukar en hel del tid ligger serieritandet parallellt. Yngve Öman på förmiddagen, uppdrag på eftermiddagen, typ. Jag hamnar i regel i ett stim där jag är produktiv i veckor, sedan hamnar serieboken i byrålådan ett par månader. Så håller det på.
Vad vill du med din bok?
– Jag vill göra en bok som jag själv skulle plocka upp i affären. Mycket tidstypisk igenkänning, lagom mycket humor och lagom mycket naket.
Nominerad till Urhunden 2024: Ulli Lust
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa till svenska översatta seriebok har vi nu kommit till Ulli Lust, som hyllas för sin seriebok Hur jag försökte bli en god människa i översättning av Sara Eriksson. (Texten är på engelska.)
Intervju: Bitte Andersson
What is your book about?
– It’s about an unusual threesome relationship, more specifically, a woman with two male partners. The female heroine allows herself to actively pursue her sexual desires. One of the partners is a hippie free spirit, while the other one unfortunately struggles between a very open mindset and super-traditional patriachal reflexes. He gives in to changing moods, which escalate into real outbursts of violence as the plot progresses. What is allowed for men is by no means allowed for women. It also describes a woman’s search for a fulfilling life outside of narrowly defined paths. Sometimes that works better and sometimes less well.
Describe your creative process!
– First, everything I remember about the story is written down in a notebook. I like to write by hand. Then I select important scenes and try to find a structure for the book. Next, I draw storyboards and develop the scenario, scene by scene, strictly from the beginning to the end. I do not draw unrelated scenes and edit them later. It is important to me to develop the story in a reading direction. Photos of places help me sketch out the actual scenes. I do not draw entirely realistic, but I try to portrait situations and places as accurately as possible.
What do you want to achieve with this book?
– I like to describe life as a tragic comedy. When someone wants to make their dreams come true, a lot can go wrong. And yet the attempt still works wonders.
Nominerad till Urhunden 2024: Elin Lucassi
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok har vi nu kommit till Elin Lucassi, som hyllas för sin seriebok Jag älskar Astrid Lindgren.
Intervju: Bitte Andersson
Vad handlar din bok om?
– Min bok handlar om en kvinna som på grund av ett akut trauma glider in i en psykos. Hon letar desperat efter något att hålla sig i och när hon av en slump får gå en guidad visning i Astrid Lindgrens hem blir hon övertygad om att hon hittat ett slags övernaturligt band mellan sig och sagodrottningen.
Beskriv din kreativa process!
– Just denna gång kom jag på idén till boken när jag själv besökte Astrids hem och tillsammans med de andra besökarna drabbades av den nästan heliga känslan som finns där. En sliten fläck i mattan nedanför hennes säng kändes som att skåda Jesu svetteduk. Självklart började jag fantisera om hur det skulle vara att gömma sig i lägenheten efter att visningen var över! Jag fick göra mycket research för att få till miljöerna, som jag ville ha detaljrika och korrekta. Jag utgick från en del egna bilder från lägenheten, men även material från Astrid Lindgrensällskapets gedigna hemsida.
Vad vill du med din bok?
– Jag vill visa hur skör hinnan som håller gränsen mellan normalt och vansinnigt kan vara. Och hur födande är en plats där gränsen så ofta överträds.
Nominerad till urhunden 2024: Mikael Ross
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa till svenska översatta seriebok har vi nu kommit till Mikael Ross, som hyllas för sin seriebok Fallet i översättning av Linus Kollberg. (Texten är på engelska.)
Intervju: Bitte Andersson
What is your book about?
– My book is about Noel, a young man with a disability. He still lives with his mother until she has a stroke and cannot take care of him any longer. The story recounts his first year without her. How he has to move from Berlin to a new home, and how he slowly but steadily adapts to a new live and learns to stand on his own two feet.
Describe your creative process!
– Without wanting to compare the experiences in a literal way, creativity is somehow similar to pregnancy. There is not much you can do to speed up the process. A lot has to do with endurance, and waiting and taking care of yourself. And then, bit by bit things start to change, until at the end, something new is born into this world. Something you never could have planned for.
What do you want to achieve with this book?
– It’s very plain. I love to draw, and I love to tell stories. It’s all about the pleasure of doing it. But of course, I have to keep the readers in mind, too. I like entertaining people. It’s often sneered at in my home country Germany, but telling a story in a compelling way is to me quite the achievement.
Nominerad till Urhunden 2024: Cecilia Vårhed
I vår presentation av nominerade till Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok har vi nu kommit till Cecilia Vårhed, som hyllas för sin seriebok Fattigt skryt.
Intervju: Bitte Andersson
Vad handlar din bok om?
– Fattigt skryt handlar om ett kompisgäng som är jättetrötta på varandra men som tycks hålla samman för att ingen lyckas skaffa andra kompisar. När folk som inte läser serier frågar säger jag att det är som ”en lång Rocky”.
Beskriv din kreativa process!
– Först ber jag chatGPT lista de 5 mest populära ämnena just nu, sen outsourcar jag ritandet till en ambitiös folkhögskoleelev. Slutligen kör jag serien via en noggrant utvald testgrupp av 20 stycken väldigt snygga och inflytelserika tjejer för att se vad dom tycker. Det är kostsamt men det är viktigt att fokusera på slutresultatet. (Jag tyckte det var roligare … Men skrev ett seriöst svar också om ni inte vill använda skojsvaret!)
– Jag försöker komma ut och vara med om mycket men att arbeta rutinmässigt och systematiskt. Fattigt skryt är baserad på fanzin som jag gjorde kanske nån vecka efter att jag upplevt något. Sen har jag arbetat om dem till ett sammanhängande verk.
Vad vill du med din bok?
– Jag vill att den ska vara lättillgänglig! Ren underhållning! Som TV!
Nomineringar till Urhunden 2024
Nomineringar till 2024 års Urhunden för 2023 års bästa originalsvenska seriebok
“Prestigefyllt pris är tillbaka” – artikel från Svensk Bokhandel
Seriefrämjandets pris Urhunden har haft uppehåll sedan 2021. I år återvänder det med full kraft.
– Vi räknar med att det blir pampigare, högtidligare och lite mer show, säger Ola Hammarlund på Seriefrämjandet.
I år väntar pompa och ståt när det prestigefyllda priset Urhunden återuppstår.
Ola Hammarlund, sekreterare i Seriefrämjandet, berättar att man redan 2020 och 2021 började experimentera med en högtidligare inramning av priset. Planer på förnyelse hade funnits länge, men till slut ställde sig en pandemi i vägen för utvecklingsarbetet. Seriefrämjandet beslutade därför att pausa priset och ta tiden till att ordna ordentlig finansiering, för att slutligen återvända starkt.
– Vi räknar med att det ska bli pampigare, högtidligare och lite mer show, säger Ola Hammarlund.
”Dinosaurie i högborgerlig miljö”
Urhunden har funnits sedan 1987 och delar (vanligtvis) årligen ut pris i två kategorier: föregående års bästa originalsvenska seriebok, och föregående års bästa översatta seriebok. Prisets namn kommer från serietecknaren Oskar Andersson, känd som OA, och hans serie om Urhunden.
– Jag brukar beskriva Urhunden som en korsning mellan hund och dinosaurie. De flesta historierna om honom handlar om hur han och hans husse kommer till någon högborgerlig miljö, och Urhunden börjar äta allt han ser. Och blir straffad för det av husse, berättar Ola Hammarlund.
Mellan 1994 och 2018 delade Seriefrämjandet även ut priset Unghunden, som var ett specialpris för insatser för barn- och ungdomsserier. Men enligt Ola Hammarlund var kriterierna för Unghunden så pass breda att priset till slut gav en känsla av lägre status än sin föregångare.
– En del såg det som lite av ett tröstpris. Så vi kände att det var bättre att lägga ner det och koncentrera oss på huvudpriset.
Efter att Seriefrämjandet kraftsamlat under åren de pausat har de också samlat sig rent ekonomiskt.
– Seriefrämjandet har gått igenom en rätt tuff period på några år. Med ekonomiska problem och annat. Nu har vi förändrat organisationen och mycket annat.
Prisar missgynnad genre
Syftet med Urhunden är att uppmärksamma seriemediet. Ett relativt missgynnat medium, både vad gäller den allmänna opinionen och rent ekonomiskt, menar Ola Hammarlund.
– Seriemediet behöver främjas och dess fördelar framhävas. Ett jättebra sätt att göra det är genom att visa upp de bästa verken inom mediet.
Varför är seriemediet så viktigt?
– Seriemediet är ett berättande med bildmedium. Det har alla det visuella mediets fördelar gentemot litteraturen, samtidigt som det också är ett statiskt medium. Om du gör ett världsbygge som du ser på, så kan du i en serie stanna upp som läsare. Smälta in, titta på, gå över en bild och miljöerna ordentligt. Det kan du inte i en film därför att filmen rör sig.
Ola Hammarlund ser också fördelar i att serier blir avbilder av författares exakta föreställningar.
– Seriemediet är förmodligen det mest personliga medium som finns. Författaren kan fästa sin vision på pappret. Det är det läsaren ser. I alla andra medier sker någon form av mellansteg, som kameramän, skådespelare, scenografer … I serier finns det en serieskapare och en läsare.
Man skulle också kunna argumentera för att det är sämre att läsaren inte kan bilda sin egen uppfattning om vad hon läser.
– Det är ett argument som förekommer. Men det beror på vad man är ute efter. Om man vill ge en direkt kommunikation mellan upphovsmannen och läsaren så är seriemediet överlägset. Om man vill se upphovsmannens personliga vision så är det en enorm fördel. Det är ingen slump att väldigt mycket serier har en självbiografisk tematik.
De väljer vinnarna
I år består Urhundens jury av Robert Aman, seriehistoriker, Elias Ericson, serieskapare, Gabriella Gomez, marknadsförare, Yvette Gustafsson, serieskapare, och Simon Wigzell, seriebloggare. Urhunden tar emot anmälningar från utgivare fram till den 28 april.
– Juryn har väldigt fria händer. Vid juryns bedömning ska hänsyn tas till variation och hög kvalitet, såväl till innehåll som till utformning, säger Ola Hammarlund och läser ur prisets stadgar.
Prisets första urval kommer att innebära fem nomineringar i vardera kategori. Nomineringarna presenteras på Stockholms Internationella Seriefestival (SIS) den 25–26 maj. Tillkännagivandet av vinnarna kommer att ske i september. Under vilka omständigheter det kommer att ske är fortfarande hemligt.
– Vi är tillbaka, det ska bli fantastiskt. Vi har stora planer, och det kommer att bli stort när utdelningen kommer, säger Ola Hammarlund.
Klicka här för att läsa originalartikeln på SvB:s hemsida!