: Rapport från Seriefrämjandets årsmöte 2017: Thomas Karlsson ny ordförande

Den 29 april hölls Seriefrämjandets årsmöte 2017 på Seriegalleriet i Stockholm. Stora delar av styrelsen byttes ut med en jämnare könsfördelning och större geografisk spridning som följd. Ny ordförande blev Thomas Karlsson.

Elva medlemmar närvarade vid årsmötet, därtill hade 22 poströster inkommit. Mötet genomsyrades av optimism och valberedningen fick beröm för en väl utförd uppgift som förhoppningsvis ska ge föreningen en vitamininjektion med jämnare könsfördelning och större geografisk spridning på ledamöterna. Fredrik Strömberg lämnade ordförandeposten efter drygt 20 år som medfört en professionalisering av föreningens verksamhet och ersattes av Thomas Karlsson.

Karlsson har under de senaste åren varit drivande bakom en rad serierelaterade evenemang, som till exempel utställningen Seriernas värld och Örebro Seriefestival. Strömberg blev kvar i styrelsen i egenskap av vice ordförande. Till sekreterare omvaldes Ola Hammarlund medan Thomas Storn tog plats som kassör. Nya i styrelsen var serieskaparna Lisa Medin, Stef Gaines och Adrian Malmgren samt seriebibliotekarien Linda Gustafsson.

Seriefrämjandets årsmöte på Seriegalleriet 2017. Foto: David Haglund

Årsmötet beslutade också att bifalla Gunnar Krantz motion om ett tillägg i stadgarna om att Seriefrämjandet ska ha ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv, för att bättre återspegla situationen på seriemarknaden. Motionen antogs enligt styrelsens förslag. Mötet konstaterade också att den nya styrelsens sammansättning återspeglar en höjd ambitionsnivå beträffande representation. En önskan framfördes om att få se det fortlöpande arbetet med detta tydligare beskrivet i kommande verksamhetsberättelser. Mer information om centrumbildningen i årsredovisningen efterlystes också.

Efter mötet intervjuades Seriegalleriets ägare Markku Haapala av Thomas Karlsson och deltagarna bereddes tillfälle att titta närmare på några riktiga godbitar från galleriets omfattande samling med original.

Seriegalleriets ägare Markku Haapala (till höger) utfrågas av Thomas Karlsson (till vänster). Foto: David Haglund

Ursprungligen publicerad på bildobubbla.se.

About David Haglund

Översättare, Uppsala. Född 1974. Skribent och recensent för Bild & Bubbla sedan 1998. Skribent för webbplatsen sedan 2005, ansvarig sedan 2009. Före detta redaktör för Seriewikin. Före detta ordförande i Seriefrämjandet Stockholm.
This entry was posted in Förstasidan, Senaste, Seriefrämjandet and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>